Ascultarea activa in relatia cu angajatii

Ascultarea activa in relatia cu angajatii

Ascultarea activa in relatia cu angajatii

„ Cel mai eficient mecanism de pe lumea asta pentru a fi pe aceeiasi lungime de unda cu ceilalti si a le obtine sprijinul este sa fii in stare sa-i asculti plin de intelegere.” ( Oliver Wendell Holmes)

Antreprenori prezenti sau viitori si /sau manageri, cu totii ne dorim si stim ca o buna comunicare cu oamenii din echipa noastra si cu cei implicati in afacerile noastre, fie ei clienti, furnizori, parteneri , etc…, reprezinta cheia productivitatii si profitului nostru, elemente cheie ale succesului pe care ni-l dorim cu totii.

Deloc surprinzator, in definitiv ni se tot repeta ca totul se reduce la comunicare. Si multa apa s-a scurs in mare pe aceasta tema. Traim o adevarata frenezie . Sunt disponibile nenumarate articole si tutoriale pe aceasta tema, mergem la cursuri si workshop-uri si cautam neincetat. Avem din ce in ce mai multe instrumente si informatii pe aceasta tema si e minunat pana la urma.

Ceea ce insa uitam destul de des este ca ecuatia comunicarii are doua …(ne)cunoscute, a vorbi, a transmite si a asculta, a recepta. X si Y, simpla matematica.

Personal, lucram numai cu prima parte a ecuatiei. X-ul era al meu. Imi doream sa vorbesc mai bine, sa am un discurs impecabil, sa am ultimul cuvant, sa influentez cat mai bine, sa obtin maximul din si prin cuvintele mele..Si un timp am reusit. Chiar foarte bine. Apoi, am privit in jur si ..nu mai era nimeni. A fost dureros, insa m-am dezmeticit repede.

Il uitasem pe Y, omiteam sistematic sa-mi imbunatatesc partea de receptare, de ascultare, cu toate ca urechile mele isi facea treaba foarte bine.

Ascultarea corecta, activa cum ne place sa-i spunem acum, este cel mai important aspect al unei comunicari reale si nu este realizabila fara intentia clara, fixata ca obiectiv, de    a fi si a ramane implicat in actul comunicarii.

Si asa am ajuns sa lucrez la ”ascutirea” abilitatilor mele de ascultare.

Ascultarea se bazeaza,  in primul rand, pe o atitudine esentiala de intampinare si implicare sustinuta. Este nevoie de o prezenta readaptata in mod constant la ceea ce exprima partenerul nostru de dialog, fara susceptibilitate si fara partinire, fara a te lasa in seama tentatiei extravagante( si naturale, pana la un punct) de a anticipa ce va spune cel de langa tine, fara sa –ti aperi un statut, un rol , fara sa-ti maschezi implicarea si fara sa-ti ascunzi sentimentele prin replici sau ”tehnici” pregatite dinainte.

Pe scurt, este nevoie de implicarea unei anumite ” doze” de empatie . Si mult respect. Fata de tine si fata de persoana de langa tine.

Oamenii care se simt ascultati ne vor darui fara urma de indoiala increderea si suportul lor.

Teoria suna interesant, dar ce e de facut practic?

Cativa pasi simpli de ” jucat” si te vei descurca de minune pe ringul de dans al ascultarii active:

1. Invata tacerea ! Si abtine-te de la ..comentarii! Cineva spunea ca sunt cuvinte care-ti intra pe-o ureche si iti ies pe cealalta si taceri care te ung pe suflet ! Si de cate feluri poate fi  tacerea !

Si asa cum inveti sa vorbesti( din ce in ce mai bine), asa poti invata si sa taci. Sa asculti mai mult si sa vorbesti mai putin..sa cultivi tacerea.

Sugestie de lucru : asculta-ti oamenii fara sa-i intrerupi, fara nici un fel de interventie timp de 3 minute si jumatate. ..Crezi ca vei reusi? Eu zic sa-ti propui asta si sa vezi ce obtii. S-ar putea sa ramai surprins/a!

Cand un angajat , un coleg de munca (s.a.m.d.) vine la tine, saluta-l binevoitor, zambeste-i daca e cazul, priveste-l in ochi si aplica regula lui” 3:1/2” ! ” 3, 2, 1 Start ”: Observa atent ce se va intampla ! Tacerea ta (incearca o tacere ” rabdatoare si blanda”)  il va ”responsabiliza” in privinta discursului/povestii pe care intentioneaza sa ti-o livreze, a timpului pe care ti-l solicita si a scopului pentru care te-a cautat.

2.Anuleaza barierele si bruiajele!

Propunere de lucru : apropie-te de oameni in timpul dialogului cu ei ! Daca vin la tine in birou, ridica-te de la masa, paraseste calculatorul, laptopul sau ipod-ul cel iubit, lasa-ti si telefonul deoparte( preferabil pe silent) si trage-ti un scaun mai aproape de el. Aplica apoi regula lui 3 si jumatate !

In cazul in care va opriti sa discutati pe hol, balcon, in parcarea firmei, etc.. aplica aceiasi tactica a apropierii. Retrage-te intr-un locsor mai ”ferit”. Te va ajuta sa auzi mai bine, sa te concentrezi mai usor pe ce veti vorbi, sa creezi sentimentul de intimitate atat de necesar unei comunicari oneste.

Al doilea demers in aceasta etapa e sa incerci tot posibilul sa ” identifici” si apoi  sa ”ignori” bruiajele de fond ale propriilor ganduri( atentie la ”nevoile” curente de: etichetare, filtrare, contestare, comparare, visare, solutionare, deraiere, etc…) . Daca nu tratam aceste ” aparitii”, intreg procesul ascultarii active se transforma inevitabil intr-o mascarada.

3. Demonstreaza-i partenerului de comunicare ca esti alaturi de el!

Pentru a eficientiza cu adevarat procesul de comunicare prin ascultarea activa si a-i conferi un caracter profund satisfacator, acest al treilea pas e cu adevarat decisiv. Daca te ”impiedici” aici, faptul ca ti-au iesit primele doua ”miscari ” nu-ti va asigura castigarea medaliei de aur la concursul de dans.

Cum te asiguri in acest punct ca esti alaturi de omul de langa tine si cum ii arati si lui acest lucru? Aplici o noua regula a lui trei(3)! Iti propun sa lucrezi trei tehnici ( bine cunoscute in teorie, mai putin aplicate practic): parafrazarea, clarificarea si feedback-ul.

Parafrazarea inseamna a formula, cu cuvintele tale, ceea ce crezi ca ai auzit. Pentru a avea rezultate aceasta tehnica presupune de asemenea, sa fii tot timpul atent si s-o folosesti in ratii mici. Efectele pozitive nu vor intarzia sa apara, mai ales in situatiile in care ti s-a transmis o cantitate apreciabila de informatie. Foloseste expresii de genul: cu alte cuvinte.., ceea ce imi spui este .., asadar.., daca am inteles bine.., etc…

Clarificarea se face prin intrebari. Nu orice fel de intrebari, ci acelea care fac intr-adevar diferenta, care iti permit sa ameliorizi sau elimini ambigitatea si sa-ti formezi o imagine de ansamblu despre ce s-a dorit sa ti se spuna.Intrebarile sunt un instrument de comunicare puternic.Felul in care le formulezi si momentul in care le pui vor determina si tipul de raspuns care ti se va oferi.

Feedback-ul este darul final, sansa suplimentara de a corecta si imbunatatii orice mesaj receptat. Ofera si solicita feedback. Fara el, nu vom stii unde sa ne plasam pe suprafata ringului…

Suntem fiinte sociale prin esenta si avem cu totii nevoie sa fim acceptati, intelesi, apreciati .

Cand vei ajunge un ascultator bun vei ajunge si o persoana foarte cautata si apreciata.

Numai ascultandu-i pe cei de langa noi, vom afla cine sunt si ce vor cu adevarat. Numai avand aceste informatii vom stii ce sa le cerem si ce sa le oferim.

Invata si aplica cei trei pasi !

Si da, ascultarea activa este un instrument de motivare care functioneaza in orice context. Valorizeaza-l!

Fara a-ti asculta oamenii, orice fel de management sau antreprenoriat ai realiza, nu vei putea obtine rezultatele asteptate.

”3, 2, 1, Start” functioneaza si in dansul ascultarii active ! Succes!

Extreme Training – Imposibilul de vine posibil!

www.traininguri.ro

Rate this post
Te-ar putea interesa și:

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Cursuri online

Cursuri București

Cursuri Brașov

Cursuri Constanța

Cursuri Cluj

Cursuri Iași

Cursuri Timișoara

Linkuri Rapide

Ultimele articole:
6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!