A fi sau a nu fi….carismatic in training

 

Curs formator TimisoaraSubiectul “charismă” sau în ce măsură ajută să fii charismatic sau nu atunci când eşti trainer, a apărut firesc in timpul sesiunilor de training desfăşurate la Extreme. Participanţii au adus în discuţie subiectul şi pe traseu l-am şi dezvoltat, în mod unic şi irepetabil cu fiecare grup în parte. În dezvoltarea lui au ajutat atât lucrări studiate cât mai ales experienţe profesionale împărtăşite, opinii personale. Rezultatul a fost uimitor: din dinamica grupului şi “alchimia” experienţelor, fiecare a luat cu sine ce i-a trebuit, pentru a pune în practică sau a exersa, după caz.

Charisma înseamnă, între altele, cum să îţi utilizezi calităţile personale, unice, cu scopul de a avea un impact puternic asupra celorlalţi. Un trainer, prin natura misiunii sale, vine în contact cu oameni şi livrează programe cu scop bine definit. În livrarea unui program este important atât conţinutul, cât şi modul în care îl prezinţi, dar nu e deloc lipsit de importanţă modul în care te prezinţi pe tine, ca trainer. Succesul este dat, de multe ori, de micile detalii.

La o analiză mai atentă , charisma unui trainer conţine câteva elemente pe care voi dori să le dezvolt în continuare. Ele nu sunt descrise complet şi prin conţinutul prezentului articol sunt departe de a epuiza subiectul. Acesta îţi rămîne deschis ţie, cu scop de a-l nuanţa, comenta, completa. Elementele pe care le voi comenta le-am identificat atât ca urmare a sesiunilor de pregătire pentru cursul de Formator susţínute în cadrul Extreme Training, cât şi din lecturi (Andrew Leigh, “Charisma. Cum să faci o impresie puternică şi durabilă”, trad: Dana Mareş, Ed a 2 a, Bucureşti, Editura Trei, 2011).

Un prim element este reprezentat de conştientizarea de sine (cine eşti şi ce reprezinţi) dar şi de abilităţile tainerului de observare atentă a ceea ce se întâmplă cu oamenii din jur. În mediul de training cele două elemente se îmbină armonios: formatorul ca individ şi colectivitatea coordonată pe o perioadă delimitată de timp. Spre exemplu, ar fi recomandat ca un trainer să nu se simtă ameninţat de evaluările participanţilor, devenind defensiv. Evaluările şi feed back urile sunt fireşti. Ele reprezintă instrumente valoroase în procesul de îmbunătăţire a programului livrat dar şi a propriilor prestaţii.

Imaginea de sine a trainerului va influenţa şi modul de relaţionare cu ceilalţi. Cu cât e mai conştient de bunele şi mai puţin bunele din propria personalitate, cu atât are mai mari şanse de a fi natural, onest şi deschis sugestiilor, de a se purta natural şi a oferi cu încredere mesajele, sarcinile de lucru proiectate. A fi prezent şi a transmite sentimente pozitive celor din jur, ajută procesul de training.

Un al doilea element al charismei unui trainer îl consider a fi credinţa în ceea ce face şi în efectele benefice ale intervenţiei lui pentru vieţile oamenilor (profesionale, personale). Toate acestea nu sunt posibile fără a accepta necondiţionat oamenii şi…a te lăsa surpins de ceea ce îşi oferă diferit şi unic fiecare întâlnire cu scop de training. Pentru mine, fiecare experienţă de training este unică şi conţine multe învăţăminte personale şi profesionale. Mă străduiesc, aşadar, să respect şi să aplic regula conştintizării de sine şi să fiu atentă de mediul de învăţare pe care îl creez. Ceea ce ştiu sigur este că eu dau tonul activităţilor, iar credinţa că munca mea e importantă şi de folos participanţilor se transmite acestora.

Un al treilea element pe care ţi-l supun atenţiei este reprezentat de modul în care trainerul stabileşte contact cu participanţii, stabileşte afinităţi şi se simte confortabil în această interacţiune. Atitudinile semenilor se citesc dincolo de cuvintele lor şi ce aceea este foarte important să vină din fiecare trainer o atitudine pozitivă, încurajatoare, care scoate ce e mai bun din cel aflat în faţa lui. Trainingul înseamnă dezvoltare şi acest proces are loc când oamenii se simt confortabil în prezenţa trainerului, au un mediu de învăţare potrivit, simt că le sunt înţeles şi respectate atât nevoile de pregătire, cât şi cele subsumate principiilor andragogice (Andragogia  fiind ştiinţa şi arta de a-i ajuta pe adulţi să înveţe).

Pentru completarea ideilor anterioare, îţi voi enumera cele şapte comportamente ale “efectului charismatic”, descrise de Andrew Leigh în lucrarea citată:

–          Fluenţa (exprimarea cu claritate şi uşurinţă, elementele de comunicare paraverbală, exprimarea simplă a ideilor complicate, folosirea analogiilor şi metaforelor în prezentarea conţinutului livrat etc.)

–          Încrederea în sine (sau altfel spus “Dacă tu nu consideri că eşti minunat, de ce ar face-o altcineva? (Mae West) ”)

–          Prezenţa (sau a fi prezent când îţi joci rolul, asemenea unui actor, ai cărui spectatori vor simţi emoţia şi apoi îşi vor însuşi conţinutul furnizat)

–          Autenticitatea (autorul consideră că atunci “Când o persoană este autentică, ea interacţionează simplu, se poartă aşa cum e şi nu ca fiind altcineva”)

–          Curajul (ca trainer, pentru îmbunătăţirea efectului charismatic e nevoie să păşeşti în necunoscut şi să îşi asumi riscul de a nu fi mereu pe placul tuturor)

–          Pasiunea (sau a transmite un mesaj cu entuziasm, crezând în ceea ce transmiţi)

–          Ţinuta (include modul în care fiecare trainer se prezintă, cum se îngrijeşte, care îi este imaginea generală şi ce transmite ea oamenilor)

Mă alătur autorului, care consideră că acest efect nu este dat unora şi refuzat altora, că fiecare dintre aceste comprtamente influenţează direct impresia asupra celorlalţi. Aşadar, fiecare trainer poate să îşi dezvolte comportamentele funcţie de punctul în care le găseşte. Cum primul pas este conştientizarea, în loc de încheiere te invit să reflectezi la cele 7 comportamente prezentate şi la ceea ce poţi aduce tu bun propriei imagini, în postura de trainer sau de profesionist, în oricare dintre domeniile în care ai activa.

Scris de Aurelia Radut , Trainer Extreme Training

Rate this post
Te-ar putea interesa și:

Un răspuns

  1. Articolului…

    Îi lipsește carisma, forța și convingerea…
    Ceea ce demonstrează suficient sărăcia articolului.
    Este doar un articol ce rămâne în uitare și în indiferență.
    Nu există semnificație și nici profunzime, ci este doar tulbure, întunecat pentru că, este redat fără bogăția aia strălucitoare, fără strălucire, fără finețe…
    Dați-ne un articol mai bogat, mai plin de diversitate și mai îndrăzneț. Aveți curajul să ne prezentați articole importante care încă își așteaptă cititorii, iar cititorul va reveni recunoscător și plin de curiozitate în alt ARTICOL, uitându-l pe cel, pe care tocmai l-a abandonat…(pentru că, s-a întrebat…a fi sau a nu fi…articol…?!).

    Toate cele bune, vă dorim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Cursuri online

Cursuri București

Cursuri Brașov

Cursuri Constanța

Cursuri Cluj

Cursuri Iași

Cursuri Timișoara

Linkuri Rapide

Ultimele articole:
6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!