Caută
Close this search box.

5 sfaturi – Cum poți avea rezultate strălucite ca freelancer?

freelancerExistă o bucurie în orice statut ți-ai alege: angajat, freelancer, șomer, investitor, șomer sau antreprenor. Acest articol face parte din acest pentagon al rolurilor urmând ca în cazul de față să mă ocup de statul de freelancer!

Ce este freelancerul?

Freelancer, așa cum termenul o spune, nu este angajatul nimănui, dar nu are niciun agajat! Freelancerii, de obicei, sunt persoane pricepute într-un domeniu, care au ajuns în această situație fie datorită unei conjuncturi, fie datorită unei alegeri conștiente.  Freelancerul poate fi un trainer, un grafician, un expert IT, un instalator, un pictor, un cameraman, un fotograf, un copywriter, un consultant în management, un traducător etc. Aproape orice meserie se poate preta acestui statut, nu însă neapărat cu rezultate. Voi răspunde în acest articol la trei întrebări:

  1. Care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?
  2. Care sunt dezavantajele acestui statut?
  3. Cum putem avea rezultate strălucite activând ca freelanceri?

Care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?

Freelancerul este propriul său stăpân! Multe persoane au ales acest statut și nu renunță la el ușor. Sunt chiar mândri că au au făcut această alegere! Fie că ești sau te gândești să devii freelancer este bine să cunoști atât avantajele, cât și dezavantajele acestui mod de a fi!  Începem așadar cu avantajele:

1. Freelanceratul este un mod de viață

A fi frelancer presupune o alegere care te-ar putea face fericit. Nu ai șef, nu ai angajați! Ești liber de contract! Nu stai cu stresul plătirii unor salarii, nici nu trebuie să dai socolteală în fața șefilor sau colegilor. Ai un domeniu în care ești specializat și-ți poți impune propriul ritm, confortabil ție!

2. Frelencerul este independent

Exceptând eventuale contracte în care este angrenat, freelancerul are posibilitatea să-și creeze propriul program. El hotărăște căror clienți se adresează, el își alge domeniul de expertiză. Probabil din anumite considerente un freelancer este mult mai independent decât o persoană care conduce o afacere! Își poate fixa concediile și poate munci doar două sau trei luni pe an! În rest se poate ocupa de pasiunile lui, de familie, de dezvoltare personală sau orice are chef.

3. Freelencerul se adaptează ușor

Dacă atunci când conduci o companie procesul de adaptare la schimbare este mult mai greoi întrucât include procese, oameni și resurse, în cazul freelancerului procesul de adaptare este unul rapid cu posibile rezultate imediate. El poate decide în orice moment să-și schimbe strategia sau să aleagă noi domenii de specializare! Din acest punct de vedere el poate fi preferabil companiilor care oferă servicii similare!

4. Freelancerul învață mult și inovează ușor

Cel puțin teoretic un freelancer bun are ocazia de a interacționa cu oameni și companii diferite. În acest fel el asimilează o experiență și o expertiză pe care o poate multiplica sau replica foarte ușor în cazul viitorilor clienți. Această situație, permițându-i să fie mult mai flexibil și mai inovator, poate avea rezultate strălucite.

5. Frelancerul și-a asumat responsabilitatea propriilor rezultate

Ca freelancer dispare discuția că șeful te plătește prea puțin sau că plătești angajații prea mult. Având acest statut vei fi plătit exact pentru munca pe care o depui, nici mai mult, nici mai puțin! Freelancerul va putea să-și fixeze singur tarifele și să le crească sau să le scadă după bunul plac, evident ținând cont de piața muncii.

Care sunt dezavantajele statutului de Freelancer?

Acest statut este frumos, trebuie însă să fim corecți și să vedem și dezvantajele acestuia. Nu putem spune că sunt multe sau puține, însă la fel ca și în cazul celorlalte colțuri ale pentagonului, este bine să cunoaștem aceste dezavantaje pentru a le putea contracara mai ușor!

1. Omul bun la toate

Ca freelancer, fie că-ți place sau nu, trebuie să preiei cam toate rolurile existente într-o companie: portar, secretară, casier, finanțist, agent vânzări, reprezentant markenting, reprezentatant PR, dactilograf etc. + meseria ta de bază. Aceste lucruri la un moment dat te pot ține în loc de la a-ți face bine treaba. Poate deveni obositor și uneori neplăcut.

2. Lipsă de venituri constante

Sunt și cazuri fericite în care poți avea o constanță în venituri, însă de cele mai multe ori nu vei avea parte de o asemenea plăcere. Ar trebui să fii salariat pentru a avea venituri constante. Facturile tale te pot presa uneori ajungând chiar să lucrezi pe tarife mici sub presiunea plății facturilor!

3. Muncă multă

Ca freelancer va trebuie să muncești mai mult, în ciuda aparențelor! Acest punct se leagă de primul dezavantaj și anume de volumul de munci administrative pe care va trebui să-l depui în cazul în care vrei să-ți crești veniturile.

4. Marginalizare

Nu este o situație permanentă, însă este foarte posibilă. O companie de obicei lucrează cu freelanceri pe termen scurt. Pe termen lung ideea de freelancer nu le sugerează seriozitate. Ei preferă o companie care să le livreze serviciile respective. De obicei o companie are o credibilitate mai mare decât un freelancer, însă repet, nu este valabil în toate cazurile. De exemplu, dacă ești trainer freelancer o companie va apela la tine doar atunci când nu are altă variantă. Companiile vor prefera fie să angajeze, fie să lucreze cu colaboratori dedicați lor și nu freelanceri care lucrează și cu concurența. Prin urmare, poți fi un freelancer bun, însă dat la o parte din considerentele enunțate mai sus.

5. Lipsă suport și expertiză extinsă

Ca freelencer va fi foarte greu să obții suport de la terți. Te poți baza eventual pe prieteni, însă cu măsură. De exeMplu, atunci când ești angajat poate prelua un coleg de-al tău anumite sarcini sau te poate ajuta. Te poți sfătui cu ei și cu șeful și vă puteți sprijini reciproc. Puteți pune resursele și cunoștințele în comun și lucrurile devin mai simple. Freelancerul nu beneficiază de acest suport. Totodată, beneficiind de o expertiză restrânsăM poți piarde clienți. Un client poate are nevoie de a, b, c, d și e. Este greu ca o persoană să fie cu adevărat expertă în toate astfel că o companie va apela la o altă companie care-i poate livra la pachet întreaga gamă de servicii. Uneori poate e nevoie de un singur lucru, însă în același timp, în orașe diferite. Va fi greu pentru un freelancer să se cloneze asfel că se va vedea în imposibilitatea de a da curs solicitării clientului.

Am răspuns primelor două întrebări și anume care sunt avantajele și dezvantajele acestui statut. Poate fi frumos atâta timp cât freelancerul își asumă prețul plătit. Poți invidia un freelancer pentru avantajele pe care le are. A fi freelancer poate reprezenta o bucurie nemărginită dacă vei putea să contracarezi din dezavantaje. Freelancerul își poate trăi viața din plin și cu puțină măiestrie poate primi bani mulți făcând ceea ce-i place.

Trecând la a treia întrebare și anume ”cum putem avea rezultate strălucite ca frellanceri? se conturează mai multe direcții utile. Poți să le consideri sfaturi urmând să le alegi pe acelea care sunt mai potrivite situației și nevoilor tale. Vreau să îți amintești că freelancerul se poate bucura de munca pe care o face și poate avea rezultate remarcabile!

[step_graphics style=”3″ color=”#d04e4e”][step style=”3″ text=”1″ headline=”Sfatul 1: Alege-ți un domeniu precis de expertiză.„]

Un freelancer bun va fi căutat doar dacă reușește să răspundă unei nevoie precise. Asigură-te că ești bun în ceea ce faci, învață permanent și dezvoltă-te. Ca freelancer, mediocritatea nu există. Poți să reziști doar făcând excelent ceea ce te pricepi cel mai bine!

[/step][step style=”3″ text=”2″ headline=”Sfatul 2: Construiește-ți un personal branding de invidiat.„]

Fă-ți un blog, comunică cu oamenii, participă la întruniri ca invitat sau ca speaker, scrie articole sau chiar cărți pe domeniul tău. Caută căi pentru a fi invitat în emisiuni TV sau radio.

[/step][step style=”3″ text=”3″ headline=”Sfatul 3: Identifică precis cine sunt clienții tăi și încearcă să te promovezi în primul rând în mediul acestora.„]

Nu-ți permiți să  investești timp și bani pentru o notorietate în rândul oamenilor care nu reprezintă piața ta țintă. Nișează și du-te direct către ei. Poți rezista având un marketing extrem de precis și extrem de eficient. Clienții tăi probabil au cluburi, asociații, merg la anumite evenimente sau poate sunt grupați în rețelele online precum Facebook sau Linkedin. Ca strategie, primul lucru (1) ascultă-I exact să vezi care este situația, apoi (2) apreciază-i, (3) discută cu ei și (4) vino cu un plus valoare întodeauna și cel mai important (5) oferă resurse, soluții și suport! Dacă nu poți aduce un plus valoare pe domeniul tău în discuții mai bine te lași de meserie. Această schemă este valabilă atât în cadrul întâlnirilor deschise, pe blogul tău sau în rețelele online! Pașii trebuie urmați în ordinea enunțată!

[/step][step style=”3″ text=”4″ headline=”Sfatul 4: Evită capcana expertizelor multiple.„]

Vei pierde din valoare dacă vei încerca să răspunzi nevoilor clienților asemenea unei firme. Nu vei putea să faci excelent acel lucru! Nu vei putea fi niciodată un mecanic strălucit, un trainer bun și un designer de excepție. Alegând o abordare multiplă, clienților le va fi greu să te găsesească. Trebuie să fie un singur domeniu și un singur cuvânt care să te reprezinte. Dacă ești solicitat pe mai multe domenii unde nu excelezi, mai bine refuzi, este singura cale de a-ți păstra brandul intact. Dacă nu faci față problemelor administrative poți să-ți iei un secretar care să te ajute, dar nu mai mult. Dacă ai o rețea de clienți pe care crezi că o poți valorifica eficient poate ar fi mai bine să demarezi o afacere și să te înconjori de oameni cel puțin la fel de buni ca și tine.

[/step][step style=”3″ text=”5″ headline=”Sfatul 5: Fii serios!„]

Poate cumva se subînțelege din sfaturile de mai sus, însă am vrut să fiu precis aducând în discuție acest aspect separat. Faptul că nu ai șefi sau angajați în fața cărora să dai socoteală înseamnă că ai clienți! Reziști doar dacă ești serios și se pot baza pe tine. Fă întotdeauna ce-ai promis că faci, nu promite mai mult decât poți, nu fă rabat de la calitate, mergi la întâlniri la orele stabilite, dă ce-I mai bun din tine fără să ai reținerea că e prea mult sau nu merită. Fiecare client este unic, respectă-l și respectă-i nevoile. Fii discret și nu povesti altor clienți sau cunoscuți problemele pe care le-ai găsit în firma x sau Y. Poți problematiza fără să nominalizezi. Nu deveni arogant, judecă mai puțin clienții și dacă poți ajută-i. Nu intra în concurență cu alți freelanceri, intră în primul rând în concurență cu tine și încearcă să te autodepășești de fiecare dată depășind așteptările clienților.

[/step][/step_graphics]

Sfaturile de mai sus nu sunt limitative. Mai pot fi adugate, eu le-am ales pe cele care eu le-am considerat importante. La fel și lista avantajelor și dezavantajelor poate fi extinsă.  Unii oameni devin freelanceri pentru că li se potrivește acest statut. Alții au ales acest statut de nevoie, poate pentru că au fost dați afară de la serviciu sau au demisionat. Sunt și alții care au ales acest rol întrucât nu au vrut să treacă la povara conducerii unei afaceri. Oricare ar fi calea prin care ajungi freelancer important este ce vei face odată ajuns aici!

Reține, nu ești cu nimic mai presus decât un angajat sau un antreprenor, poți fi mai presus doar față de tine ca persoană cu fiecare proiect pe care-l desfășori. Am speranța că dacă ești deja freelancer, acest articol a fost o ocazie bună de a revizui anumite lucruri, iar dacă te gândești să adopți acest statut sper că am făcut puțină lumină și ai găsit utile informațiile primite.

Oricând poți intra pe blogul meu personal www.marian-rujoiu.ro și dialoga cu mine. De asemenea pot să-ți răspund și eventualelor întrebări atâta timp cât acestea se vor afla în aria mea de expertiză. Dacă ți-a fost util acest articol aș fi încântat să-mi  poți trimite un feedback pe adresa de email rujoiu@traininguri.ro. De asemenea, dacă ai sugestii de teme despre care te-ar interesa să afli mai multe, le poți trimite pe aceeași adresă de email.

Închei acest articol oferindu-vă definiția din wikipedia a termenului de freelancer:

”Un freelancer (lucrător freelance) este o persoană care lucrează independent, care desfășoară o profesie fără un angajament pe termen lung cu un angajator. Termenul de „freelancer” a fost inventat de Sir Walter Scott (1771-1832) în romanul istoric Ivanhoe pentru a descrie un „războinic medieval mercenar” (sau free-lance). A fost recunoscut oficial ca verb în 1903 de către diferite autorități în etimologie, cum ar fi Oxford English Dictionary.”

La ce vă duce cu gândul istoria acestui cuvânt?

Îți doresc multă baftă!

Cu Energie Pozitivă,

Rujoiu MarianMarian RUJOIU, trainer Extreme Training, Imposibilul devine posibil

www.traininguri.ro

www.marian-rujoiu.ro

6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!