Cele cinci concepte de îmbunătăţire critică
Există cinci idei cheie care susțin îmbunătățirea procesului Lean. Să aruncăm o privire la ele acum:
Valoarea
Dicționarul englez din Oxford îl definește ca fiind: „Considerarea că ceva merită să fie deţinut; importanță sau valoare „.
În termeni de Lean, valoarea înseamnă ceea ce dorim dintr-un produs, serviciu sau proces. Cu alte cuvinte, este un rezultat dorit care are ceva valoare. Orice proces ar trebui să scoată mai mult decât consumă. De exemplu, dacă producerea unui widget costă 20 $, dar îl vindeți doar pentru 15 $, nu creați valoare.
Există două modalități de bază pentru creșterea valorii: creșterea veniturilor sau scăderea costurilor. Ambele se pot face cu procesele Lean.
Pierderi
Pierdrile sunt al doilea concept cheie al Lean. Este opusul valorii: orice nu vrem, nici un rezultat care nu are valoare. Eliminarea deșeurilor este la baza majorității, dacă nu a tuturor proceselor Lean.
În cartea sa „Toyota Production System”, Taiichi Ohno spune: „În producție,” deșeuri „se referă la toate elementele de producție care cresc costurile doar fără a adăuga valoare – de exemplu, excesul de oameni, inventarul și echipamentul.
Variație
Toate procesele au variații, indiferent de cât de nedorite sunt acestea. De exemplu, pământul are nevoie de aproximativ 365,25 de zile pentru a se roti în jurul soarelui. Ceea ce majoritatea oamenilor nu știu este că această cifră este doar o medie: uneori este ceva mai mult și uneori este puțin mai mică. Variațiile producției, totuși, provoacă în mod inevitabil deșeuri.
Cheia procesării Lean este identificarea cauzei variațiilor și rezolvarea lor acolo unde este posibil. Variațiile apar de obicei din trei zone-cheie.
Variațiile sistemului
Aceste variații apar din cauze comune, aleatorii sau sistemice. Un exemplu este variația sistemului solar pe care tocmai am discutat-o. Pentru a reduce acest tip de variație, trebuie să modificați sistemul prin identificarea cauzelor (principalelor) cauzelor variației și prin abordarea acelei probleme specifice.
Cauze speciale de variații
Acestea sunt cauzate de un eveniment. De exemplu, vânzările dvs. scad din cauza unui produs concurențial introdus pe piață la un preț mult mai mic decât produsul dvs. Pentru a reduce variațiile cauzelor speciale, aflați ce provoacă și examinați cum influențează performanța. Pot exista modalități prin care să puteți minimiza efectele negative și să măriți efectele pozitive.
Variația structurală
Aceste variații se datorează ciclurilor sau tendințelor pe termen lung. De exemplu, puteți vinde un anumit produs numai la Crăciun. De multe ori nu puteți adresa direct acest tip de variație (de exemplu, nu puteți anula Crăciunul!). Cu toate acestea, este posibil să puteți efectua modificări pentru a reduce impactul ciclului sau tendinței.
Complexitate
Complexitatea este un alt factor care poate provoca deșeuri. Există patru aspecte ale complexității:
- Dimensiune (câte părți sunt implicate în proces)
- Volum (dimensiunea procesului)
- Densitatea (relația de mărime și volum)
- Timpul pentru finalizarea unui ciclu de produs
Cu cât sunt mai mici aceste părți, cu atât sistemul este mai simplu. Creșterea oricăror elemente va crește complexitatea. Aceasta înseamnă că, pentru a face un proces simplu și eficient, ar trebui să facem componentele sale simple.
Îmbunătăţire continuă
Conceptul final este îmbunătățirea continuă. Procesele lean nu trebuie să fie un eveniment unic. Calea spre îmbunătățire ar trebui să fie un ciclu continuu. Cea mai importantă parte a acestui lucru este crearea unui angajament pentru învățarea constantă și managementul cunoștințelor. Acest lucru se poate face prin rezolvarea problemelor organizaționale, angajamentul față de eforturile ciclice Lean și ciclul PDSA, pe care îl vom discuta mai târziu în curs.