Caută
Close this search box.

Manager Bun vs Manager

manager bun

     Prin titlul acestui articol nu vreau să induc idea că Manager (simplu)= manager rău, ci doar să subliniez faptul că superlativul cuvântului Manager este Manager Bun.  Și acesta este subiectul acestui articol, ce înseamnă să fii un bun manager și care sunt pașii care te duc acolo.

 Într-o societate în plină dezvoltare și globalizare în care lucrurile se petrec cu multă rapiditate iar informația ne este accesibilă instant devenim ușor influențați de ideile și conceptele altor oameni, devenim mai degrabă cei ce asimilează decât cei care generează, devenim cel « care ascultă » și nu « vocea », cel care generează idei noi. Iar un manager are nevoie de autenticitate în primul rând, are nevoie să se cunoască pe el și în felul acesta să poată exercită o influența pozitivă asupra celorlalți, are nevoie să devină un generator de energie, de forță, de implicare, de rezultate pozitive, de umanitate, de modestie, de dedicare , să fie un exemplu de la care ceilalți au ce învața.

     Funcțiile managementului vor rămâne mereu aceleași : funcția de conducere, de planificare, de organizare, de coordonare, de motivare – antrenare și funcția de evaluare-control , dar modul în care le aplici în organizația ta și modul în care găsești formula perfectă care funcționează pentru tine depind doar de tine.

1.  Managerul care învață.

Cei mai mulți  manageri cu rezultate extraordinare sunt autodidacți, și –au creat singuri drumul și au găsit care este formulă perfectă, tocmai din cauza că a plecat din interiorul lor și nu a venit din exterior. Când spun că a plecat din interiorul lor fac referire la faptul că voința, emoția, obiectivele clare au plecat din interior, nu le-au fost date din exterior.  Pentru fiecare dintre noi funcționează o formulă perfectă, iar rolul de a-ți găsi formula ta perfectă îți revine chiar ție. Din momentul în care ai stabilit exact ce vrei și ți-ai setat scopul lucrurile devin mai ușoare, pentru că știi direcția iar accesul la informații, la cursuri specializate, la cărți de succes ne este accesibil. 

 Au avut abilitatea să selecteze cele mai bune informații, să participe la cele mai bune cursuri de specializare, să citească cărțile potrivite  pe care ulterior le-au aplicat în activitatea profesională. Un manager care învață are un set de valori care este de nezdruncinat iar acestea reprezintă fundamentul activității lui. El nu conduce doar cu creierul ci conduce și cu inima. 

 Un manager care nu se oprește niciodată din învățat, va aplica aceiași formulă în organizația din care face parte, și astfel va genera o organizație care învață. Organizația care învață va fi mereu cu un pas înainte, va fi o organizație flexibilă, în pas cu vremurile , va o organizație care pune accent pe oameni și își dorește că aceștia să crească profesional iar această creștere multilaterală asigură succesul pe termen lung. Manager care invață=organizatie care învață=succes.

 2.  Managerul care își dezvoltă abilități de  Managementul oamenilor

Oh, oare de ce managerii nu sunt îndrumați în primul rând să facă facultatea de psihologie ?! Mai în glumă sau mai în serios ca să fii un manager bun ai nevoie de abilități solide de lucru cu oamenii. Trebuie să înțelegi personalitatea fiecărui membru din echipa ta și să găsești modalitățile prin care să determini persoana să ofere ce are mai bun, trebuie să înveți să te pliezi pe personalitatea fiecărui membru din echipă și să știi ce tehnici să aplici ca să scoți ceea este mai bun din el.

 Din punctul meu de vedere să știi să lucrezi cu oamenii este partea cea mai provocatoare a rolului de manager, pentru că de această depinde succesul oamenilor cu care lucrezi, a organizației din care faci parte și a ta – că om și că manager; și tocmai asta o face și partea care generează cele mai multe satisfacții.

Primul training și principala specializare pe care trebuie să o facă un manager la început de drum este cel de  People management, știți vorba aia « 90% people, 10% work. »

 Alegerea echipei potrivite, alegerea oamenilor care au aceleași valori ca și tine, alegerea oamenilor care au competențele necesare să facă munca la cel mai înalt nivel de profesionalism, comunicarea cu echipa ta, delegarea eficientă, sinceritatea, transparența,  feed-back-ul eficient, acestea sunt abilități necesare pentru un bun manager. Și dacă îți par dificil de obținut te rog să nu te sperii, pe lumea asta totul se învață.

 Să faci oamenii cu care lucrezi să se simtă apreciați și să simtă că muncă lor este cu adevărat importantă – asta este starea care face oamenii să vina cu bucurie la serviciu, iar pentru asta ai nevoie de inteligență emoțională. Și este o modalitate excelentă de a obține performanță în activitatea ta și de a contribui activ la reducerea stresului în mediul organizațional de care ne plângem atât de mult în aceste vremuri.   

3. Normalitate, modestie, umanitate.

Ne-am cam săturat de manageri scorțoși, cu costume la 4 ace care ne explică cum de sus, din poziția pe care ei o ocupă se vede totul în ansamblu și cum asta le da puteri nebănuite de rezolvare a situațiilor. Serios ? Poate vârful organizației nu este cel mai bun loc în care poți fi, pentru că din vârf te uiți mereu în jos către ceilalți și avem nevoie de manageri care lucrează de la același nivel cu angajații, pentru că acolo problemele se văd cel mai bine, la fel și soluțiile. Îmi place la nebunie proverbul care spune că « Oamenii în costum lucrează pentru oamenii în tricou », iar explicația acestei realități este că relaxarea, normalitatea, modestia, umanitatea sunt mai importante decât auto-importanța, « văzutul de sus » și altele asemenea, dar va rog nu mă înțelegeți greșit, îmi plac oamenii în costum, referirea este doar la o anumită formă de atitudine, și tocmai opusul acestei atitudini este care generează rezultate, este cea care da încredere oamenilor și care îi determină să dea randament maxim.

 Alături de acestea sinceritatea și transparența sunt aur pur în lucrul cu oamenii, pentru că oamenii vor un manager autentic, care este sincer și căruia îi păsa sincer de oameni, nu doar de rezultate. Așa că « Be yourself ! » chiar dacă ești Manager ! pentru că doar așa poate funcționa.

 4.  Managerul care îmbrățișează schimbarea.

Știu, sună a clișeu de acum. Majoritatea articolelor despre management din ultimul deceniu au început  cu menționarea ritmului rapid al schimbărilor prin care trecem, (uite un aspect care nu s-a schimbat, mereu aceiași introducere J)  dar mă întreb oare dacă ritmul schimbărilor este atât de diferit sau dacă doar ritmul schimbărilor în tehnologie este foarte rapid și asta ne dă impresia că totul se schimbă rapid ? pentru că esența activității de management rămâne mereu aceiași.

 Dar… schimbarea constantă este antidotul plictiselii, plictiseală care generează stagnarea, stagnare care duce la regres, iar noi avem nevoie constantă de provocări, de situații noi, de situații care să ne țină vii și entuziaști, care să ne ajute să evoluăm și să ne îmbunătățim continuu activitatea. 

 Cu toate acesta avem nevoie de echilibru și de formule care funcționează, iar soluția este să manageriezi afacerea în termenii organizaționali cu regulile și procedurile existente și să o condimentezi periodic cu puțină schimbare (în funcție de nevoi), nici prea multă pentru că vei crea  dezechilibru și instabilitate în organizație, nici prea puțină, pentru  că se instalează stagnarea.

 Principiul moderației funcționează  și în  îmbrățișarea schimbării.

5.  Managerul cu viziune bazată pe misiune.

Totul pleacă de la un vis, un vis transformat într-un obiectiv cu termen clar. Scopul este combustibilul. Ca manager trebuie să faci în așa fel încât scopul organizației să devină scopul fiecărei persoane din organizația respectivă, iar acest lucru înseamnă că în primul rând tu trebuie să crezi în misiunea organizației din care faci parte, să ți-o însușești. Organizația și oamenii fuzionează prin intermediul unui obiectiv profesional comun.

 De exemplu, misiunea Facebook este « să dea oamenilor puterea de a construi comunități și să aducă oamenii mai aproape unii de altii” și pe ea se bazează viziunea de dezvoltare a firmei. Iar o misiune clară și solidă generează angajament și implicare din partea oamenilor, și asta își doresc managerii de la echipa lor. Angajații Facebook sunt în topul angajaților cu un un grad mare de implicare și dedicare tocmai din cauza faptului că misiunea companiei a devenit și misiunea lor personală. Și-au fuzionat misiunea personală cu misiunea organizației din care fac parte iar asta a dus la un grad mare de implicare și dedicare în cadrul companiei.

 Opt ani consecutiv Facebook s-a clasat pe nr 1 al celor mai buni angajatori din lume în topul organizat de Glassdoor.

 „Cel mai important lucru pentru Facebook sunt oamenii care lucrează aici „, a declarat Sheryl Sandberg, directorul executiv al Facebook, pentru Glassdoor. „Cel mai bun lucru  pentru Facebook este că îi încurajăm pe oameni să fie ei înșiși la muncă „, a spus ea.” Noi toți credem în ceea ce facem și prețuim relațiile noastre cu ceilalți. Suntem o cultură bazată pe puncte forte și căutăm oameni care sunt excelenți la ceea ce fac cel mai bine. Dacă aveți abilitățile, vă vom credita.”

 Acesta este un exemplu de organizație care pune accentul pe oameni și pe potențialul de dezvoltare al acestora. Bineînțeles au contribuit la aceste rezultate și bonusările financiare și compensațiile, partea de leadership organizațional, transparența top-managementului și oportunitățile de dezvoltare ale carierei. Și împreună au atins succesul.

 „Curajul este ceea ce îți trebuie pentru a sta în picioare și a vorbi; curajul este și ceea ce îți trebuie pentru a sta jos și a asculta.” – Winston Churchill

Scris de Irina Lupașcu
Trainer Extreme Training
6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!