Caută
Close this search box.

Strategii de negociere: câștigătoare și pierzătoare

 Strategii de negociere: câștigătoare și pierzătoare„Un fenomen ciudat – mulţi oameni gândesc că ei au câştigat automat atunci când partenerii lor au ieşit în pierdere! Nimic mai fals!” (Marian Rujoiu)

Fiecare dintre noi am tot auzit de strategii Win – Win sau Win – Lose. În definitiv, la ce ne folosesc acestea? La ce ne ajută pe noi să adoptăm o strategie Win – Win şi să o evităm pe cea Win – Lose? Cum ar trebui să procedăm până la urmă şi de ce?

Schematic vorbind, avem de-a face cu patru strategii de negociere:

  1. Lose – Lose (eu pierd – el pierde)
  2. Lose – Win (eu pierd – el câştigă)
  3. Win – Lose (eu câştig – el pierde)
  4. Win – Win (eu câştig – el câştigă)

Studiu de caz:

Să presupunem că vindeți servicii de recrutare. Aveți un client (companie de utilaje) care doreşte angajarea a doi directori regionali. Acesta a încercat site-urile de recrutare, însă nu a găsit niciunul dintre cei doi directori, astfel că se decide să apeleze la o firmă de recrutare (întâmplător acest caz este unul real). Voi exemplifica acest caz din prisma fiecărei strategii de negociere.

STRATEGIA LOSE – LOSE

Tuturor ne este clar faptul că această strategie este aceea în care pierd ambii parteneri. Este situaţia nefericită în care nimeni nu câştigă nimic. Este foarte posibil ca acest „non-câştig” să se cuantifice de fapt într-o pierdere. Uneori este de preferat să adoptaţi această strategie şi să blocați negocierea mai ales atunci când anticipați că veți pierde, chiar dacă nu câştigați nimic.

Strategia Lose – Lose se manifestă de cele mai multe ori atunci când ambii parteneri vor să adopte strategia numărul 3, anume fiecare dintre ei să câştige şi celălalt să piardă. Această situaţie nu este neapărat intenţionată, pur şi simplu fiecare dintre parteneri se gândeşte numai la el, astfel că fiecare bate în retragere la final, considerând-o o negociere nereuşită.

Exemplificare:

Plecând de la exemplul de mai sus, strategia Lose – Lose este prezentă în momentul în care cei doi parteneri se vor regăsi într-una dintre situaţiile următoare (sau una asemănătoare):

  • se încheie un contract, iar clientul constată că ați folosit un site oarecare de recrutare, ați aplicat trei filtre, iar directorii propuşi nu sunt alţii decât unii pe care-i găsise şi el iniţial. Ați fost plătit pentru a face această muncă, în aparenţă ați câştigat. Însă, clientul este foarte supărat şi vă va da în judecată. El câştigă procesul, voi îi returnați banii, alegându-vă cu o imagine foarte şifonată şi cu timp pierdut. Este Lose pentru voi, pentru că ați pierdut un client, ați câştigat o proastă reputaţie şi ați fost angajat într-un proces care nu v-a avantajat deloc. Este Lose şi pentru clientul vostru pentru că acesta a pierdut timp şi nu a găsit cei doi directori în timp util, în acest fel bunul mers al afacerii fiindu-i afectat. Aceasta este situaţia în care firma de recrutare nu-şi face treaba şi, în spatele unei prezentări frumoase, nu face altceva decât să dea un search pe site-urile de recrutare;
  • pierdere – pierdere (Lose – Lose) poate fi şi atunci când firma de recrutare solicită un preţ foarte mare. Firma de utilaje încearcă să negocieze, iar dumneavoastră nu cedați deloc. Din nou este posibil ca ambii parteneri să piardă. Ca firmă de recrutare, ați fi putut să-i oferiți cei doi directori într-un timp foarte scurt, iar firma de utilaje nu şi-a găsit nici ea cei doi directori. A apelat la o altă firmă de recrutare care i-a oferit un preţ mai mic, însă tot nu și-a găsit directorii potriviţi. Practic, inflexibilitatea voastră asupra preţului a dus la Lose – Lose.

Recomandări:

  • evitați pe cât posibil această situaţie;
  • nu vă angajați să faceți lucruri pe care nu le puteți duce la bun sfârșit;
  • aplicați această strategie atunci când anticipați pierderi (este de preferat să nu câştigați nimic decât să pierdeți timp şi resurse);
  • fiți creativi – căutați soluţii pentru transformare în Win – Win, iar dacă nu puteți să faceți acest lucru, reevaluați-vă şi căutați alţi clienţi pe care-i puteți mulţumi;

STRATEGIA LOSE – WIN (TU PIERZI – EL CÂŞTIGĂ)

Strategia Lose – Win este aceea în care voi ieşiți în pierdere, iar partenerii voștri ies în câştig. De cele mai multe ori, pe termen lung, acest Lose – Win se transformă în Lose – Lose. Se poate ajunge la această situaţie fie pentru că nu ați fost suficient de atenți şi la voi, fie pentru că ați avut un partener care s-a gândit excesiv de mult la el. Atenţie mare, pentru că de foarte multe ori veți întâlni parteneri care se vor gândi exclusiv la ei. Ca şi primă strategie, aceasta este o strategie nefericită, în care nu câştigați absolut nimic, ba, din contră, este posibil să pierdeți. Cu siguranţă, mulţi dintre dumneavoastră au avut de-a face cu parteneri care au câştigat şi dumneavoastră aţi ieşit în pierdere. Este uşor să aruncăm vina pe celălalt, însă este mai realist să dăm dovadă de atenţie maximă, pentru că foarte rar cineva va fi dispus să vă poarte de grijă mai mult decât sunteți dispuși dumneavoastră să vă purtaţi. Este posibil, însă, ca partenerul dumneavoastră să nu acţioneze cu rea-credinţă, ci pur şi simplu să nu vă cunoască situaţia.

Exemplificare

  • abordând acelaşi caz de mai sus cu firma de recrutare, o exemplificare de Lose – Win poate fi aceea în care voi, ca firmă de recrutare, găsiți cei doi directori, însă constataţi că ați ieşit în pierdere. Mai exact, costurile dumneavoastră de recrutare au fost atât de mari, încât ați pierdut resurse financiare şi timp, încercând să onorați cererea clientului. Acest lucru este posibil să se fi întâmplat fie pentru că nu v-aţi evaluat corect acest proiect, fie pentru că partenerul v-a oferit un preţ foarte mic şi voi l-ați acceptat. Voi ați sperat că veți reuşi să vă încadrați, însă acest lucru nu a fost posibil.
  • Lose – Win poate fi şi atunci când voi, ca firmă de recrutare, ați stipulat în contract că plata va fi onorată numai dacă îi veți găsi clientului cei doi directori. După o muncă de căutare, găsiți cei doi directori, iar firma de utilaje vă spune că sunt nepotriviţi. Într-un final, această atitudine se dovedeşte falsă, deoarece la o lună după terminarea proiectului, firma de utilaje contactează cei doi directori şi-i angajează fără ca voi să ştiți. Practic, voi ați consumat o serie de resurse, nu ați încasat niciun ban, iar firma de utilaje şi-a atins obiectivul.

Recomandări

  • pentru a nu ajunge în această situaţie (Lose – Win) primul lucru bun pe care puteți să-l faceți este să vă alegeți partenerii cu grijă;
  • pregătiți-vă înainte de negociere şi aflați cât mai multe lucruri despre partenerul de negociere;
  • amânați luarea unei decizii atunci când simţiți că rezultatul unei discuţii nu este tocmai ce vă aşteptați;
  • evaluați-vă corect atât ca negociatori, cât şi ca servicii pe care urmează să le oferiți.

STRATEGIA WIN – LOSE (EU CÂŞTIG – EL PIERDE)

Conferinta Jordan Belfort, 18 noiembrie 2014Această tactică este cel mai des întâlnită. Îndrăznesc să afirm că în România, ea ocupă topul strategiilor favorite. Fiecare comerciant sau negociator încearcă să câştige cu orice preţ. Uneori, am văzut situaţia hilară în care obiectivul negociatorului este ca celălalt să piardă. Există o răutate, o invidie în care nu putem gândi relaţia de parteneriat, ci doar pe aceea de opozant. Practic, partenerul este un duşman care trebuie învins. Această strategie este simţită de fiecare dintre noi, acesta fiind şi motivul pentru care în spatele oricărei tranzacţii se ascund sentimente de neîncredere şi suspiciune. Multe afaceri şi parteneriate se blochează tocmai în acest punct, ele transformându-se astfel în situaţii Lose – Lose.

Astfel, sunt negocieri care eşuează pentru că părţile nu se înţeleg la formularea unui articol din contract. Nu avem cum să acuzăm pe nimeni în mod specific, de vină este situaţia în ansamblul ei, în care sunt prea multe exemple în care unii pierd, iar ceilalţi câştigă. Aici devine valabil şi citatul de la începutul temei: „Un fenomen ciudat, mulţi oameni se gândesc că ei au câştigat automat atunci când partenerii lor au ieşit în pierdere! Nimic mai fals”. Am întâlnit atât de multe cazuri de acest fel, că am rămas mut de uimire. Oameni care uitau de ce se află la masa negocierii, pentru care nu conta dacă ei câştigau sau nu, singurul lucru important pentru ei fiind ca celălalt să piardă. Cu cât celălalt pierdea mai mult, cu atât aveau impresia că ei câştigau. Erau bucuroşi pentru că „l-au făcut” sau „l-au ars”, fără să se gândească dacă l-au ars sau nu degeaba. Aceşti oameni câştigă ceva, şi anume mulţi duşmani.

Curios, plecând de la această teamă a eşecului în care fiecăruia dintre noi îi este frică să nu piardă, se încearcă o răsturnare a situaţiei. Astfel, fiecare dintre parteneri, drept contrapondere, încearcă strategia Win – Lose. În acest moment, când fiecare dintre părţi adoptă o poziţie inflexibilă în care se gândeşte doar în termeni de Win – Lose, multe dintre negocieri eşuează. Poate este mult spus, însă acesta este şi motivul pentru care mediul de business din România nu se dezvoltă sănătos. Un exemplu strălucit sunt serviciile hoteliere din România, când impresia consumatorului este că a pierdut atunci când apelează la ele.

Win – Lose este atunci când voi sunteți mulţumiți, iar partenerul dumneavoastră are un regret că a făcut afacerea cu voi, fie pentru că a simţit că nu ați meritat banii, fie pentru că nu v-ați ţinut de cuvânt privind asistenţa post-achiziţionare, fie pentru că produsul se dovedeşte sub calitatea aşteptată.

Exemplificare

  • Întorcându-ne la situaţia celor doi directori regionali, Win – Lose înseamnă în primul rând acea situaţie în care vă încasați onorariul şi nu găsiți cei doi directori. Este întâlnită această situaţie în care contractul prevede că firma de recrutare se obligă să facă propuneri. Lose pentru firma de utilaje se dovedeşte atunci când niciunul dintre directorii propuşi nu corespunde standardelor, iar voi, ca firmă de recrutare, încasați banii. Este dificil de dat un verdict, anume dacă firma de recrutare a făcut tot posibilul sau nu.

Recomandări

  • nu vă bucurați că ați păcălit un client; pe termen mediu şi lung este foarte posibil să plătiți înzecit;
  • atunci când simţiți că ați câştigat, opriți-vă o clipă şi gândiți-vă: oare partenerul meu va regreta mâine că a încheiat această afacere? Dacă răspunsul este DA, încercați să priviți puţin şi din punctul lui de vedere şi căutați soluţii în care şi el să rămână mulţumit; pe termen mediu şi lung veți avea numai de câştigat.

STRATEGIA WIN – WIN (CÂŞTIG-CÂŞTIG)

O strategie frumoasă, dar atât de rar întâlnită. Motivul este simplu: cele trei situaţii de mai sus sunt cele care ne opresc în a gândi în termeni de câştig – câştig. Cu toate acestea, această strategie este singura care asigură succesul pe termen lung şi buna reputaţie a celui care o practică.

Este greu să gândiți în aceşti termeni, tocmai din acest motiv nu foarte mulţi oameni o fac. Este mult mai simplu să vă gândiți numai la voi sau, şi mai simplu, să vă retrageți. Dacă vreți să construiți, să dezvoltaţi relaţii de lungă durată şi să vă clădiţi o bună reputaţie, trebuie să regândiți puţin strategia, astfel încât să găsiți acea situaţie în care câştigați şi voi, dar şi partenerul vostru. Având ca primă opţiune Win – Win, veți intra nu numai în categoria negociatorilor experimentaţi, ci și în categoria oamenilor sau companiilor căutate. Nu de puţine ori veți găsi parteneri de rea-credinţă. Chiar şi în acest caz nimic nu vă opreşte să încercați strategia Win – Win. Aveți grijă de câştigul vostru, dar şi de câştigul lor şi este foarte posibil să aveţi o negociere reuşită. O negociere reuşită creează premise pentru o a doua negociere reuşită şi aşa mai departe.

De multe ori este greu să ajungeți la Win – Win pentru că aveți parteneri care îşi ţin nevoia ascunsă. Ei o cunosc, dar nu vor să o declare sau pur şi simplu nu ştiu să o expună. În acest caz, un bun negociator nu trebuie neapărat să obţină preţul cel mai bun, ci să afle exact de ce anume are nevoie partenerul de negociere. Mulţi cad în păcatul că, după ce află de ce anume are nevoie celălalt, să-l strângă cu uşa, acesta fiind şi motivul pentru care multe companii îşi ţin nevoia ascunsă, de frică să nu li se ceară un preţ prea mare, spre exemplu.

Exemplificare

Nimic mai simplu în cazul cu recrutarea. Win – Win este cazul în care voi, ca firmă de recrutare, găsiți cei doi directori şi firma de utilaje îi angajează. Acest lucru înseamnă nu numai că v-ați ales cu plata făcută, ci şi că aveți un client mulţumit. De asemenea, înseamnă că el vă va recomanda la rândul lui şi, cu prima ocazie când va avea nevoie, tot la serviciile voastre va apela. Win – Win înseamnă nu numai să vă faceți bine treaba, ci să faceți astfel încât să aveți un client mulţumit. Puteţi să vă ascundeţi în spatele chichiţelor contractuale şi să spuneți că ați făcut bine treaba, însă dacă nu aveți la final un client mulţumit înseamnă de fapt că ați ajuns la strategia Win – Lose. Căutați formula potrivită! Uneori este prea aproape de noi şi nu o vedem, iar alteori e nevoie de creativitate şi imaginaţie pentru a găsi soluţia optimă.

Recomandări:

  • Singura recomandare este să căutaţi întotdeauna această situaţie. Încercați să maximizați nu numai profitul vostru, ci şi pe cel al partenerului. Conform studiilor, un client mulţumit spune acest lucru unui număr de patru persoane, pe când un client nemulţumit spune unui număr de 20 de persoane. Mergând pe strategia Win – Win, dați drumul unei liste de potenţiali clienţi destul de mare. Aceste recomandări pozitive, după cum știți, se extind cu o viteză mai mică. Este de preferat această situaţie. Win – Lose vă aduce însă nu numai pierderea unui client, ci şi o proastă reputaţie în rândul a minim 20 de potenţiali clienţi. Scurta bucurie a unui profit, atunci când nu câştigă şi celălalt, prefigurează de regulă începutul sfârşitului afacerii. Dacă vă trece prin cap că nu se va afla, cu siguranţă nu este un gând favorabil. În aceste momente informaţia se răspândeşte cu repeziciune, fie ea bună sau rea. Atenție, mai repede se răspândeşte cea rea.

Dacă nimic etic din voi nu vă face să vă gândiți şi la celălalt, puteți gândi din punct de vedere matematic sau economic şi veți înţelege că aplicând Win – Win nu poate decât să vă avantajeze, indiferent de situaţie.

Acestea sunt doar câteva idei menite să clarifice magia acestui Win – Win atât de simplu, atât de bun, dar atât de rar întâlnit în practică. Mai mult, este foarte important de ştiut cum procedaţi pentru a ajunge la strategia Win – Win

 
Scris de Marian Rujoiu
Manager Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro
Marian Rujoiu

[button_2 color=”red” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/training-vanzari/”]Curs acreditat Tehnici de Vânzări, București[/button_2]

 

[button_2 color=”red” align=”center” href=”http://traininguri.ro/bilete-conferinta-lupul-de-pe-wall-street/”]Conferinta Lupul de pe Wall Street[/button_2]

 

[button_2 color=”red” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/curs-tehnici-de-negociere/”]Curs Tehnici de Negociere, București[/button_2]

 

[button_2 color=”red” align=”center” href=”https://www.traininguri.ro/curs-acreditat-cnfpa-manager-vanzari/”]Curs acreditat Manager de Vânzări, București[/button_2]

6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!