5 idei pentru un training de succes

training de succes

Află cele 5 idei pentru un training de succes

Fiecare training de succes este o ocazie potrivită pentru trainer să facă o retrospectivă a celor întâmplate, astfel încât cu fiecare training acesta să devină mai bun din punct de vedere profesional, să corecteze anumite erori pentru a nu fi repetate la training-urile viitoare, și să facă fiecare training mai bogat cu experiența trainingului anterior.

Nu este un lucru deloc simplu și comod (mai ales în cadrul primelor sesiuni de training) să livrezi în fața unui public care are în spate o experiență de viață și academică care, uneori și în anumite privințe, o poate depăși pe a ta ca și formator. Între noi fie vorba, nu doar participanții la training sunt cei care-și îmbunătățesc cunoștințele și își dezvoltă abilitățile. Orice trainer receptiv și dornic de dezvoltare continuă, are multe de învățat atât de la participanții săi, cât și de la modul în care decurg training-urile sale.

În acest articol nu mă voi referi la un anumit tip de training, la conținutul acestuia, ci vreau să te invit pe tine, în calitate de trainer sau viitor trainer, să reflectezi asupra unuia dintre cele mai importante elemente ale unui training, care, de multe ori este trecut ca vederea, lăsând lucrurile să se întâmple by-default – dinamica de grup.

Mi-am dat seama că influența mea ca și trainer în ceea ce privește recunoașterea și anticiparea dinamicii grupului de participanți înainte ca trainingul să înceapă, a venit o dată cu experiența și încă mai învăț cu fiecare training pe care îl livrez.

Cu câteva mici excepții, în cazul training-urilor deschise pe care le-am ținut, majoritatea participanților nu se cunoșteau între ei. Dacă pornim de la ideea că un grup reprezintă un ansamblu de ființe umane care sunt unite printr-o legătură socială, atunci legătura socială dintre participanți este trainingul în sine, cu al său scop, tematică, temporalitate, locație etc.  Însă doar aceste nuanțe nu sunt îndeajuns pentru ca toți participanții la training să se simtă, în primul rând, că fac parte dintr-o structură socială (chiar și preț de câteva zile) și, într-al doilea rând, să-și atingă obiectivele pentru care sunt la training.

Rolul esențial în crearea unei legături între participanții la training în vederea atingerii obiectivelor îi revine fără dubii trainerului.  Cele 5 etape ale dinamicii de grup: forming, storming, norming, performing și adjourning, sunt cu certitudine bine-cunoscute oricărui trainer care nu vrea să se transforme în ținta nemulțumirilor participanților sau într-un mediator de conflicte dintre participanți, pentru că, așa cum bine știm, fiecare dintre aceștia (dar și noi ca și trainer), aducem cu noi la un training nu doar expertiza și cunoștințele într-un domeniu, dar și ego-ul nostru, cutumele, așteptările, nemulțumirile etc.

Pe lângă cele 5 etape menționate mai sus eu vreau să punctez 5 idei pe care să le folosești în cadrul unui training pentru ca acesta să fie de succes, atât pentru tine ca și trainer, cât și pentru participanți, pentru că succesul unul training, depinde în cea mai mare măsură de abilitatea trainerului de a ghida grupul în direcția atingerii obiectivelor prin prisma KSA.:

1.Identifică termenii comuni pentru toți participanții

Această etapă este mai simplu de gestionat dacă livrezi un training închis sau corporate, întrucât, presupunem că a fost identificată într-un mod clar nevoia de training. Ce ne facem când avem un training open și avem 15 participanți ale căror nevoi de training trebuie să le identifici, de multe ori, atunci când ești deja în sală?

„Vă rog să-mi spuneți care este motivul pentru care sunteți astăzi la acest training.” Cam așa îmi încep eu trainingul. Unii participanți vin pentru diplomă, alții, în schimb, vin pentru mult mai mult și chiar dacă nici ei nu știu motivul real care-i aduce la training, până la final răspunsul este: „Acum mi-am dat seama de ce a trebuit să mă înscriu la acest training!”

Discutând preț de câteva zeci de minute cu participanții, ai ocazia să identifici acele elemente comune pe care le au participanții vis-a-vis de așteptările lor de la training și totodată, este un ice-breaker care pe participanți îi ajută să se cunoască și să se relaxeze puțin, iar pe tine ca și trainer te ajută să extragi informații prețioase pe care le vei folosi pe parcursul trainingului.

2.Creează un teren comun pentru toți participanții – training de succes

Toți participanții la un training ar trebui să se simtă după un scurt timp petrecut în sala de training că fac parte dintr-un grup sau de ce nu, dintr-o comunitate mai mica. Așa cum este normal în orice grup, absența vizibilă a unor mici conflicte sau divergențe, nu semnifică neapărat că membrii grupului nu ascund anumite nemulțumiri vis-a-vis de: trainer, training, sală, alți participanți etc.  Nu te încurajez să provoci vreun conflict, dar te încurajez ca în momentul în care izbucnește unul, să nu-l treci cu vedere, ci să-l lași să se manifeste sub supravegherea ta, ghidând participanții către etapa următoarea.

3.Stabilește normele de conduită, întrucât acestea reprezintă un punct de reper esențial la care se raportează membrii grupului

Normele de conduită pot fi comunicate direct la începutul trainingului, sau prin exemplul trainerului pe parcursul întregului training. În cea de-a doua situație, trainerul are și rol de facilitator nu doar în desfășurarea trainingului ca și conținut, dar și în sensul comportamentului, modului de abordare a situațiilor și relațiilor cu ceilalți participanți, iar aceste aspecte sunt esențiale în dinamica corectă a grupului pentru atingerea obiectivelor trainingului.

4.Identifică rolul fiecărui participant din grupul nou format

Fiecare membru al unui grup, participant în cazul nostru, are un anumit rol în existența acelui grup.  Nu mă refer aici la participanții dificili, deși există șanse mari să îi ai la training. Important este să înveți și să exersezi metode de neutralizare a unor astfel de comportamente, astfel încât să nu le scapi de sub control. Totuși, nu orice participant nemulțumit în anumite situații, este un participant dificil.  Mai exact, ceea ce spui sau expui un anumit concept, cum explici o anumită metodă de lucru poate să nu fie înțeleasă în mod egal de către fiecare participant.  În plus, anumiți factori externi, care au sau nu legătură directă cu trainingul pot produce nemulțumiri, frustrări și chiar conflicte mai mici sau mai mari în cadrul grupului.

Ca și trainer, identifică rolul fiecărui participant și folosește pe cât de mult posibil calitățile fiecăruia în scopul lor propriu, dar și al trainingului. Dacă ai câțiva participanți care se remarcă ca și lideri de grup, dă-le rol de lider atunci când aplici ca și metodă lucrul în echipă. Dacă un participant are experiență vastă pe o secțiune a trainingului, dar a venit la training să-și dezvolte alte abilități, ghidează-l într-o expunere a experienței proprii din care vor avea de învățat ceilalți participanți.  Dacă vreunul dintre participanți are talent la desen, îl poți implica sau cere părerea în activitățile care implică creativitatea. Până la urmă, la un training fluxul de informații vine nu doar de la trainer către participanți, dar și în sens invers și, în plus, între participanți are loc un schimb continuu de informații și cunoștințe.

5.Learning by doing – training de succes

Avantajul trainingului este că participanții nu ascultă o prelegere, ci sunt implicați în procesul de învățare prin intermediul metodelor aplicate de către trainer. În etapa de performing, creează cadrul potrivit astfel încât participanții să aibă posibilitatea să învețe experimentând, după ce aceștia au dobândit încredere unii în ceilalți trecând prin etapele anterioare.  Lucrul în grupuri  mai mari – în echipe, sau în grupuri mai mici – diade, triade, bazat pe încrederea și deschiderea participanților permite experimentarea cunoștințelor și abilităților dobândite într-un mediu sigur care îi pregătește pe participanți pentru activitatea lor din viața reală.  Este momentul în care tu, în calitate de trainer, vei crea cadrul și vei aplica metodele potrivite, astfel încât participanții să beneficieze pe cât de mult posibil de avantajele participării la trainingul tău.

Cunoașterea etapelor în dinamica grupurilor, amintite la începutul acestui articol, recunoașterea comportamentelor participanților în fiecare etapă, la care să adaugi cele 5 idei de mai sus, vor ajuta participanții să beneficieze de toate avantajele unui training reușit, iar pe tine ca și trainer – să îți atingi obiectivele de training propuse, pentru livrarea unui training de succes.

Articol scris de Victoria Bulai
trainer Extreme Training.

5/5 - (3 votes)
Te-ar putea interesa și:

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Cursuri online

Cursuri București

Cursuri Brașov

Cursuri Constanța

Cursuri Cluj

Cursuri Iași

Cursuri Timișoara

Linkuri Rapide

Ultimele articole:
6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!