Caută
Close this search box.

8 reguli de aur pentru un feedback reusit

feedback reusit

Vezi care sunt cele 8 reguli de aur pentru un feedback reusit

În cadrul trainingului de Formator există o secțiune importantă alocată oferirii și primirii feedback-ului. Este un subiect care merge dincolo de feedbackul oferit / primit în cadrul unui training, întrucât toți participanții (fără excepție) manifestă un interes deosebit și toți solicită clarificări vis-a-vis de feedbackul pe care-l oferim / primim la serviciu, în relațiile de orice tip, în societate etc.

Ca și om de resurse umane și manager, am utilizat feedback-ul fără a mă gândi prea mult la procesul în sine și nu am despicat firul în patru, întrucât feedbackul era o acțiune implicită în procesul de comunicare atât în cadrul companiei, cât și în raport cu partenerii externi.

Ca și părinte și soție, feedback-ul este parte integrantă în procesul de comunicare, fapt pentru care nu m-am gândit niciodată în mod deosebit la sensul mai profund al noțiunii de feedback.

8 reguli de aur de știut atunci când oferim și primim feedback

Ulterior, studiind mai amănunțit acest subiect și fiind mai atentă la ce se întâmplă în jurul meu, mi-am dat seama că și cel care oferă feedback, și cel care primește feedback ar trebui să dețină un set minim de cunoștințe astfel încât acesta să-și atingă scopul. În caz contrar, feedback-ul este privit drept critică, se transformă într-un set de replici, fiecare parte implicată se simte lezată (una pentru ca nu este ascultată, cealaltă pentru că nu este înțeleasă) și dintr-o acțiune care are drept scop evoluția și dezvoltarea, se transformă într-un război de gherilă.

Înainte de a vă prezenta regulile de aur de care să vă folosiți atunci când aveți de-a face cu feedback-ul și pentru a avea un feedback reusit, vreau să vă atenționez că veți avea nevoie de curaj pentru a-l oferi, întrucât tendința noastră este fie de a alege confortul și de a lăsa ca lucrurile să se rezolve de la sine, fie de a oferi un feedback evaluativ sau prescriptiv. După ce vă familiarizați cu aceste reguli și după ce începeți să le implementați în viața voastră, vă invit să analizați care sunt efectele imediate și cele pe termen lung, ale unui feedback reusit.

1. Pregătiți-vă înainte de a oferi un feedback

Pentru a construi o relație de încredere cu partenerul dumneavoastră de discuție, pregătiți-vă înainte de a oferi un feedback. Ce înseamnă această pregătire? Gândiți-vă prin prisma rezultatului. Analizați situația în mod obiectiv și gândiți-vă ce vreți să schimbați în comportamentul, atitudinea, rezultatul partenerului de discuție. Totodată, gândiți-vă dacă schimbarea pe care urmăriți să o produceți va aduce creștere (pe termen lung sau scurt) atât pentru dumneavoastră, cât și pentru cel căruia îi oferiți feedback-ul.

2. Feedback-ul nu este oferit pentru satisfacerea propriului orgoliu

Feedback-ul este doar parțial despre tine, iar parțial este despre comportamentul celuilalt și cum acesta poate fi îmbunătățit astfel încât relația voastră să se îmbunătățească și/sau rezultatul proiectului la care lucrați împreună să-și atingă cât mai fidel obiectivul.

3. Plasează-te alături de partenerul de discuție și vedeți situația și din perspectiva lui

O altă regulă de oferire a feedbackului este să vă plasați alături de partenerul de discuție și să vedeți situația și din perspectiva lui. Până la urmă, scopul feedback-ului este să rezolvați o problemă sau să corectați un comportament care v-a afectat în mod direct sau indirect. A oferi feedbackul doar privind situația din propria perspectivă este ca și cum ai privi în exterior  prin vizorul de la ușă. Știu că una dintre regulile de bază în a primi feedback este ca cel care-l primește să nu se justifice. Dacă ne punem în pielea partenerului, evităm situația de a-l face pe acesta să se simtă vulnerabil și să-și pună scutul de protecție, creând astfel un canal deschis de comunicare.

4. Pentru a oferi un feedback reusit este necesar să asculți fără a trece continuu prin filtrul propriilor experiențe ceea ce îți comunică partenerul

De cele mai multe ori, atribuim feedbackului sensul de sfat. La un moment dat mi-am dat seama că atunci când ofer un sfat (fie că mi se cere sau nu  părerea), eu de fapt sunt într-o relație paralelă cu partenerul de discuție și nu într-o relație de colaborare, însemnând că eu ascult selectiv ceea ce acesta îmi spune și aud doar ceea ce corespunde experienței mele proprii. Concluzia la care am ajuns este că pentru a oferi un feedback reusit este necesar să asculți fără a trece continuu prin filtrul propriilor experiențe ceea ce îți comunică partenerul, iar a asculta în acest context înseamnă a empatiza fără a-ți asuma rolul de consilier.

5. Feedback-ul pornește de la un comportament care necesită a fi corectat, ținând cont de atuurile persoanei căreia i-l oferim

Acestea vor constitui instrumentele pe care le va folosi în corectarea comportamentului. Dacă partenerul tău are abilități excelente de comunicare orală, totuși în scris nu știe să transmită ideile în mod corespunzător, feedbackul corect pe care-l putem oferi ar fi următorul: ”Apreciez de fiecare dată cum prezinți la ședințe situația de fapt, cu argumentele potrivite și mi-ar plăcea mult și ca atunci când îmi transmiți informații pe mail să fie în același mod, m-ar ajuta mult și îți sunt recunoscătoare”.

6. Alegeți contextul potrivit atunci când vreți să oferiți un feedback reusit

Poate ați auzit că feedback-ul trebuie oferit imediat ce comportamentul a avut loc. Să presupunem că sunteți la o ședință și nu sunteți ferm convins că ar fi locul potrivit să oferiți feedback colegului care tocmai v-a întrerupt discursul pe care l-ați pregătit cu atâta muncă, deși momentul pare a fi unul potrivit. Gândiți-vă cum va fi afectată relația urmare a feedbackului pe care-l oferiți. Îi dați un feedback doar ca să vă ”răcoriți”, sau vreți ca acest comportament să nu se mai repete în viitor? Cum se va simți colegul vostru? Rușinat? Vinovat? Încântat că își va corecta în viitor comportamentul de care poate nici nu-și dădea seama? Abia atunci decideți dacă este momentul și locul potrivit să oferiți feedback.

7. Pentru a ajunge la măiestrie avem nevoie de feedback-ul celorlalți

Dacă privim din perspectiva celui care primește feedback, ne dăm seama că feedbackul nu este doar despre corectarea unui comportament de-al nostru, dar și despre recunoașterea faptului că acesta a adus un plus valoare existenței noastre. Întrucât, așa cum spune Brene Brown, ”pentru a ajunge la măiestrie avem nevoie de feedbackul celorlalți”.

8. Aveți grijă să nu vă încălcați propriile valori nici atunci când oferiți și nici atunci când primiți feedback

Ultima, dar nu cea din urmă regulă legată de feedback, cu care de fapt ar fi trebuit să încep, presupune să aveți grijă să nu vă încălcați propriile valori nici atunci când oferiți și nici atunci când primiți feedback. Ce vreau să menționez prin aceasta este că atunci când oferim feedback (așa cum scrie la carte) avem tendința de a deveni prea protectivi cu partenerul de discuție și putem alege să nu spunem adevărul în totalitate, ceea ce la un moment dat poate crea confuzie, sau putem încălca regula cu numărul 5.

Abia după ce am învățat ceea ce înseamnă feedback și din cărți, și din experiență (mai mult sau mai puțin plăcută) am devenit mult mai deschisă atunci când primesc feedback, dar și mult mai atentă atunci când îl ofer. Îmi asum responsabilitatea atunci când îl ofer și încurajez să mi se ofere și mai mult feedback atunci când îl primesc.


Articol scris de Victoria Bulai, trainer Extreme Training.

6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!