Caută
Close this search box.

10 tipsuri pentru negocierea salariului

În timp ce mă pregăteam să scriu un articol în care să vă povestesc ceva foarte interesant legat de negocierea de zi cu zi, mi-a venit ideea de a împărtăși cu voi unul dintre subiectele cele mai sensibile când vine vorba de negociere: salariul, pachetul salarial sau condițiile financiare de la locul de muncă. Și pentru că am promis cuiva că acest articol va apărea imediat, țin să împărtășesc chiar acum cu voi ce am învățat în cei 10 ani de resurse umane. Așa că voi reveni asupra celuilalt articol în zilele următoare.

Pentru că am participat de nenumărate ori la discuții cu privire la negocierea salariului dintre angajați și angajatori, dar și la discuții mai puțin formale dintre angajați cu privire la același aspect, am constatat că este un subiect care ne scoate mai mult sau mai puțin din zona de confort și mulți dintre noi, fie că suntem de-o parte a baricadei sau de cealaltă, nu prea știm cum să procedăm, mai ales când suntem luați pe nepusă masă.

Tipsuri pentru negocierea salariului

Că vrem noi să recunoaștem sau nu, salariul este primul și cel mai important element pentru care ne angajăm într-o anumită activitate. Aplicând tipsurile de mai jos, în cel mai rău caz vă veți da seama unde vă poziționați în fața angajatorului și dacă a venit sau nu momentul să faceți o schimbare de carieră.

Nu toate firmele și nu toate funcțiile au KPIs cuantificabili, așa că unii angajați ajung să nu mai întrevadă nicio schimbare clară în favoarea lor și, chiar dacă s-ar întâmpla așa ceva, schimbarea ar fi la latitudinea angajatorului. Așadar, te las pe tine să decizi care dintre tipsurile de mai jos te vor ajuta să-ți negociezi salariul în mod corect și cu rezultate maxime.

1. Stabilește-ți obiective SMART în ceea ce privește viața personală

Ar fi absurd să-ți faci un credit ca să-ți cumpări o mașină de lux, apoi să mergi la angajator și să ceri o mărire de salariu pentru că nu îți ajung bani de rată și, crede-mă, am întâlnit câteva astfel de cazuri. Nu știu cât de sănătos este din punct de vedere psihologic pentru cineva care recurge la o astfel de abordare, chiar dacă pe termen scurt poate obține înțelegerea angajatorului. Mai degrabă, văd această abordare ca pe o lipsă de caracter din partea unui astfel de angajat sau, chiar mai mult, o manipulare în sensul direct al acestui cuvânt.

2. Evaluează-te corect ca și specialist în domeniul tău de activitate

Nu este un lucru rău să crezi despre tine că ești cel mai bun în ceea ce faci, dar nu este tocmai bine doar să crezi asta și realitatea să fie alta. După ce lucrezi mai mulți ani într-o companie, este normal să-ți cunoști si să-ți fac treaba mai bine și mai repede. Dar dacă tu faci azi ceea ce făceai și acum 5, 10 ani fără a fi investit în perfecționarea ta profesională și personală (din lipsă de timp, resurse, dezinteres al angajatorului sau chiar al tău etc.), oare ești un specialist la fel de bun pe cât te crezi? Puneți următoarea întrebare: cu arsenalul meu actual de cunoștințe, abilități, atitudine, comportament, cum m-aș descurca în compania X (să spunem, o companie concurentă cu cea în care lucrezi)?

3. Fă un mini-studiu de piață

Se spune că salariul este confidențial, dar este cel mai discutat element între angajați, cunoștințe, prieteni, rude. De asemenea, există diverse site-uri de unde poți afla informații cu privire la salariile din alte companii. Vei rămâne surprins de câte informații vei afla nu doar despre salariu, dar și despre mediul de lucru, comportamentul managerilor și al celorlalți angajați – până la urmă salariul este răsplata pentru munca ta, dar și pentru timpul alocat acesteia, gradului de satisfacție sau insatisfacție pe care-l primești muncind și de la mediul în care lucrezi.

4. Stabilește-ți un plan

Pentru perioada următoare pe care să-l prezinți angajatorului, plan care să aducă plus valoare companiei. Acest pas este important să-l ai bine pregătit înainte de discuție (vezi și partea cu planul B), în cazul în care angajatorul nu este dispus să răspundă imediat cererii tale și în cazul în care tu nu ești dispus sau pregătit să-ți schimbi job-ul. Prezintă-i planul tău ca având un rezultat win-win, ca de exemplu: tu vei prelua o parte dintre sarcinile unui coleg care tocmai și-a dat demisia, iar avantajul este că tu cunoști compania, echipa, cultura organizațională, deții competențele necesare preluării acelor atribuții, ești un angajat loial, deschis către evoluția personală și a companiei.

5. Stabiliți împreună un plan de carieră

Dacă tot ai ajuns față-n față cu angajatorul, mergi puțin mai departe și propune-i să stabiliți împreună un plan de carieră: care va fi evoluția ta profesională în următorii ani, implicit remunerația. Nu te vei ajuta doar pe tine, dar îl vei ajuta și pe angajator: va înțelege că ești o persoană care are control asupra vieții sale, căreia îi pasă de munca sa, de evoluția sa și, implicit, de evoluția companiei.

În multe cazuri, angajatorul nu ia pe loc decizia cu privire la majorarea salariului întrucât în multe companii cheltuielile salariale au ponderea cea mai mare în total cheltuieli și este nevoie de o analiză mai aprofundată a solicitărilor de acest tip, dar, cu siguranță, vei sădi un gând în mintea angajatorului, gând care se va concretiza conform planului întocmit de voi doi.

6. Negocierea are loc pe un fond emoțional

De-a lungul carierei, am remarcat că de cele mai multe ori negocierea are loc pe un fond emoțional, iar din punctul meu de vedere aceasta este cea mai mare greșeală pe care o poți face ca și angajat. Bănuiesc că intuiești rezultatul. Acesta poate fi bun, doar dacă ți-ai propus să faci o ultimă încercare și ”după tine și potopul”. Am văzut angajați care nu au avut curajul să negocieze o majorare de salariu (de-a dreptul justificată) pentru că nu au știut cum, pentru că au anticipat doar efectele negative ale negocierii și au adunat frustrări care.

Într-un moment de sensibilitate emoțională generată de factori personali sau profesionali, au refulat, iar singura cerință făcută în gura mare a fost: ”Vreau o majorare de salariu!” Intuiești răspunsul?

În primul rând alege-ți momentul extern potrivit, așa cum vei vedea mai jos, dar, nu în ultimul rând, alege-ți momentul potrivit din punct de vedere al stării tale interioare: să fie într-o zi când din punct de vedere al bioritmului tău ești într-o stare emoțională bună, ca să nu spun excelentă.

Vei putea privi cu mai multă detașare argumentele angajatorului, dar vei putea să-ți prezinți mult mai clar și punctual argumentele tale, fără a acuza, fără a recurge la manipulare – într-un cuvânt, vei fi proactiv.

7. Pregătește-ți un plan B

Vei merge la negocierea salariului cu argumentele tale bine pregătite în avans, îți vei alege momentul potrivit negocierii, dar tot te vei confrunta cu imprevizibilul.

Vei rămâne plăcut surprins dacă șeful îți va spune: ”Știi, și eu mă pregăteam să te invit la o astfel de discuție” sau ”Ești om de vânzări și te-am lăsat pe tine să inițiezi negocierea ca să te testez puțin”, dar e posibil să ai și surpiza să auzi: ”Nu avem buget alocat în umătorii trei ani” sau ”, acesta este salariul bugetat pentru această poziție”.

Poți apela la unul dintre tipsurile de mai sus sau pregătește-ți din timp un plan B, sau soluție de back-up, cum spun unii și cred că știi bine la ce mă refer.

8. Vechimea în muncă nu este un argument în procesul de negociere

De aceea te invit să nu pomenești despre acest lucru, decât dacă este un criteriu de evaluare în cadrul firmei. Cu certitude aceasta poate fi un indicator al loialității față de angajatorul tău, dar loialitatea fără plus valoare adusă companiei seamănă cu o piesă de mobilier veche care mai mult te încurcă prin casă, decât aduce utilitate sau contribuie la decor, dar pe care nu te înduri să o arunci pentru că o ai de mult timp, pentru că te-ai obișnuit cu ea, pentru că…oups, sunt prea directă. ”Și atunci de ce mă mai ține șeful?” te întrebi.

Te las pe tine să-ți dai răspuns la această întrebare și dacă ajungi la concluzia că a venit timpul să devii ”sită nouă” în altă casă, go for it!

9. Alege corect momentul negocierii

Ceea ce veți citi în continuare poate să aducă puțin cu manipularea, dar nu este deloc așa. Din contră, a-ți alege momentul potrivit pentru a obține ceea ce ți-ai propus este una dintre strategiile de negociere ale celor care dețin această artă.

Există momente când ai șanse mari de reușită și momente când vei eșua aproape garantat. Să începem cu primele: în preajma sărbătorilor – atunci când oamenii sunt mai predispuși spre a face fapte bune; în perioada când se stabilește bugetul pentru anul următor, angajatorul având astfel posibilitatea să ia în calcul și eventuale majorări de salariu, dar și pe fondul unui entuziasm mai crescut datorat previziunilor pentru anul care urmează.

Acestea fiind de regulă peste rezultatele anului în curs sau care se termină, mai ales în condițiile unei economii în creștere; de ziua ta de naștere sau în preajma acesteia – cine ar refuza să facă o bucurie unui sărbătorit; atunci când ai înregistrat rezultate notabile, așteptate sau neașteptate, îndeosebi când ești pe val.

De cealaltă parte, sunt momentele în care ar fi bine să eviți inițierea unei negocieri: atunci când angajatorul este în negocieri cu banca pentru obținerea unei credit sau pentru reducerea dobânzilor; atunci când există conflicte între asociați; momentul în care șeful tău este pe fugă (dar depinde de starea lui de spirit); atunci când acesta este supărat, indiferent de motivul supărării; înainte de o raportare; în perioada în care firma înregistrează pierderi sau când nu sunt atinse obiectivele și lista poate continua.

10. Rămâi automotivat

Poate aș fi fost tentată să încep articolul cu acest punct, dar sunt convinsă că te-aș fi dezamăgit sau aș fi creat de la început un firewall care te-ar fi împiedicat să vezi limpede ce ți-am povestit mai sus.

Ești propriul tău stăpân și poți alege în orice moment ce e bine și ce nu e bine pentru tine. Știu că îți apare în minte prietenul cel mai de nădejde, Frica, care îți amintește că ai rate la casă, la mașină, taxe, școala, gradinița, activitățile extracurriculare ale copiilor, concediul mult-dorit etc., dar fără acest simț al automotivării, chiar și după o prima (sau a doua) negociere eșuată, vei deveni sclavul propriului tău job.

Etapele de mai sus nu sunt exhaustive și nu e obligatoriu să respectați ordinea pe care am expus-o eu, așa că te invit să-ți personalizezi abordarea și să treci la ACȚIUNE – factorul Aladdin sau principiul ”cere și ți se va da”, chiar funcționează (cu pregătirea prealabilă de mai sus)!

Articol scris de Victoria Bulai, trainer curs Formator, Inspector Resurse Umane, Manager Resurse Umane, Vânzări,

6 ebookuri extreme training

Descarcă gratuit 6 ebookuri in format PDF

Unde îți trimitem ebookurile?

Ce e-bookuri primesti?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Extreme Training prin click aici!